Wciąż wiele domów ma zaprojektowany garaż w bryle budynku. Inwestorzy są jednak zmęczeni płytkami podłogowymi, dlatego szukają dobrej alternatywy. Nie chcą już poplamionych fug, które trudno się czyści oraz ryzyka, że jakaś płytka pęknie. Czym w takim razie zastąpić płytki na posadzce garażowej?
Najlepszym rozwiązaniem jest przemysłowa posadzka na bazie żywicy poliuretanowej i piasku kwarcowego. Jest to nic innego, jak znany i popularny system parkingowy. Posadzka żywiczna typu sypanego – tzw. „sypanka”. Można ją spotkać w garażach podziemnych galerii handlowych. Coraz częściej spotykana jest również w garażach budynków wielomieszkaniowych.
Nie jest droga, w porównaniu do tego, co oferuje. Przede wszystkim jest dużo bardziej odporna na środki chemiczne: benzynę, ropę, oleje, płyn do spryskiwaczy albo płyn chłodniczy niż posadzki mineralne (beton, mikrocement). Dużo lepiej znosi też sól, której nie brakuje na polskich drogach w sezonie zimowym.
Posadzka przemysłowa w garażu
Taka posadzka z żywiczy poliuretanowej i piasku kwarcowego to zawodnik nie do zdarcia w prywatnym garażu. Wystarczy nadmienić, że te posadzki przeznaczone są na naprawdę duży ruch. W takiej galerii handlowej szacuje się minimum 100 samochodów na godzinę. W tego typu obiektach to rozwiązanie posadzkowe „żyje” 10-15 lat. A co ciekawe, nawet po kilku latach tak intensywnego użytkowania ta posadzka dalej wygląda dobrze. Dlatego śmiało można założyć, że w garażu na 2-3 samochody będzie wyglądała bardzo dobrze. Tu jednak warto poczynić kilka uwag.
Właściwie przygotowane podłoże pod posadzkę garażową
Wymagania pod posadzki żywiczne definiuje producent żywic, czy nawet całego systemu posadzkowego. Zwykle jest to beton w klasie nie niższej niż C20/25. Takie podkład betonowy bardzo trudno (choć nie jest to niemożliwe) uzyskać z miksokreta.
Dlatego, jeśli zależy nam na posadzce żywicznej w garażu, to trzeba to przewidzieć ZANIM wylejemy podkład. Zapytajcie swojego posadzkarza, który będzie wykonywał podkłady w domu, czy jest w stanie uzyskać tę klasę betonu w garażu. Jeśli NIE, to trzeba zamówić go z betoniarni (beton posadzkowy). Możliwe, że nasz zaprzyjaźniony posadzkarz go nam ułoży i zatrze. Jeśli nie będzie się chciał tego podjąć, to może nam kogoś poleci. Jeśli nie ma kogo polecić, powinniśmy wyjąć mu podkład w garażu i zlecić firmie od betonowych posadzek przemysłowych.
Piszemy o tym nauczeni doświadczeniami naszych klientów. Wzmacnianie zbyt słabego podkładu jastrychowego pod posadzkę żywiczną jest kosztowne, czasochłonne, a w niektórych przypadkach niemożliwe (jeśli klasa jastrychu jest bardzo słaba).
Trzeba pamiętać, że w zakresie podkładu nie tylko istotny jest parametr na odrywanie (min. 1,5 MPa w teście Pull-Off), ale też ten na ściskanie. Bo choć system żywiczny jest cienkowarstwowy (zwykle 1,0 – 1,5 mm) to jest bardzo mocny, odporny na ścieranie i ściskanie. Jeśli podkład będzie zbyt słaby to jest ryzyko oderwania systemu od podkładu, jak również uszkodzenia posadzki żywicznej przy pęknięciu podkładu. Bo jak pod spodem podkład się podda, to i system żywiczny tych pęknięć nie przeniesie i też pęknie.
Spadki, kratki, odwodnienia liniowe
Jeśli mamy zaplanowane spadki na posadzce w garażu to system sypany jest najlepszy (nic nam nie spłynie). Jeśli mamy przewidziane kratki czy odpływy liniowe, to też trzeba je uważnie obrobić, żeby spełniały swoje funkcje. Choć to w dużej mierze zależy od wielkości spadku na posadzce. Takie spadki wielkości 0,5-1% naprawdę nic nie dają. Słyszeliście przecież o czymś takim jak napięcie powierzchniowe wody? Trzeba większego spadku niż 1%, żeby woda grawitacyjnie spływała.
Kolorystyka i zabezpieczenie przed słońcem
W temacie kolorystyki warto wybierać kolory typowe, dostępne – zwykle są to szarości, które pasują do wszystkiego i nie ma problemów z pigmentem. Należy pamiętać również o tym, że ostatnią warstwą powinien być specjalny pigmentowany lakier o podwyższonej odporności na promienie UV. Bez tego zabezpieczenia nasza szara posadzka bardzo szybko nam zżółknie, zwłaszcza w okolicach bramy garażu.
Podsumowanie
Dobrze wykonana posadzka parkingowa w garażu będzie nam służyła latami. Jest mocna, wytrzymała, estetyczna i przy tym bardzo praktyczna.